Skip to content
imbasan sejarah
PENYATA RAZAK 1956 DAN ORDINAN PELAJARAN 1957 – ZAMAN PENGUKUHAN
- Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
- Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
- Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
- Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
LAPORAN RAHMAN TALIB DAN AKTA PELAJARAN 1961 – ZAMAN KEMASKINI
- Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
- Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
- Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
- Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
- Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
- Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
CIRI-CIRI LAPORAN KABINET 1979
- Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
- Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
- Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
- Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
- Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
- Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
RANG UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN 1965
- Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara
- Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
- Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
- Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
- Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
- Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta
PENYATA RAZAK 1956 DAN ORDINAN PELAJARAN 1957 – ZAMAN PENGUKUHAN
- Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
- Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
- Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
- Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
LAPORAN RAHMAN TALIB DAN AKTA PELAJARAN 1961 – ZAMAN KEMASKINI
- Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
- Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
- Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
- Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
- Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
- Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
CIRI-CIRI LAPORAN KABINET 1979
- Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
- Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
- Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
- Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
- Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
- Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
RANG UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN 1965
- Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara
- Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
- Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
- Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
- Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
- Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta